شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 69
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 55
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 66
:: بازدید ماه : 1059
:: بازدید سال : 2458
:: بازدید کلی : 11785

RSS

Powered By
loxblog.Com

womanbeauty

شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان
یک شنبه 10 اسفند 1399 ساعت 10:58 | بازدید : 446 | نوشته ‌شده به دست daru | ( نظرات )

امروزه دیگر کمتر کسی هست که دچار ریزش مو نشده باشد. ریزش مو بسیار اپیدمی شده و خانم ها و آقایان درگیر آن هستند. برای اینکه درمان ریزش مو را شروع کنید، ابتدا باید به دنبال دلایل آن بگردید. در این مقاله ما به بررسی مهم ترین و شایع ترین دلایل ریزش مو پرداخته ایم.

ریزش مو

ریزش مو ژنتیکی و ارثی 

شایع ترین دلیل ریزش مو، ژنتیک و بیماری های ارثی است، به این معنی که اگر پدر یا مادر شماریزش مو داشته باشد، احتمالا شما نیز به این بیماری دچار خواهید شد.این نوع از ریزش مو که ممکن است حتی از سن 20 سالگی شروع شود، دلایل ارثی و هورمونی دارد. اگر ریزش مو به دلیل ژنتیک باشد، الگوی قابل پیش بینی دارد که برای بیشتر مردان، الگوی طاسی مردانه یا (MPB) می گویند و در زنان (FPB) نام دارد. تحقیقاتی که بر روی دوقلوها انجام شده است نشان میدهند که ژنتیک 80% در تعیین جنس مو و ریزش مو تاثیر دارد. طاسی مردانه ریزش مو ارثی، اجتناب ناپذیر است اما می توان با روش های دارویی و گیاهی سرعت ریزش مو را تا حد امکان کاهش و پتانسیل رشد مو را افزایش داد. 

 

ریزش مو بر اثر اختلالات هورمونی 

این موضوع شایع ترین علل ریزش مو در خانم هاست و اگر دیر درمان شود موها به شدت نازک شده و کاملا از دست می رود. این اتفاق می تواند یک آسیب دائمی برای رویش مو را رقم بزند. ریشه ریزش مو به دلیل  تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) می باشد. با آنکه تستوسترون به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود اما این هورمون در بدن زنان هم وجود دارد و حتی مقدار کمی از آن هم باعث ریزش مو می شود. روند هورمونی تبدیل تستوسترون به DHT به فولیکول های مو صدمه میزند. دی هیدرو تستوسترون فولیکول های مو را به شدت کوچک کرده و باعث می شود که سالم نمانند. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، DHT ها دوست دارند که ریشه های مو مرده باشند. البته تستوسترون و DHT تنها عوامل مختل کننده هورمون ها نیستند، اختلال در هورمون تیروئید هم میتواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

 

ریزش مو بر اثر یائسگی 

 از دست دادن مو در دوران یائسگی معمولا بین سنین 50 تا 60 سالگی در اغلب زنان اتفاق می افتد که با نازک شدن و کم حجم شدن مو همراه است. تحقیقات نشان میدهد که یائسگی نتیجه اختلال هورمون ها است که این اتفاق به دلیل تولید کمتر استروژن و پروژسترون می باشد استروژن و پروژسترون ها به رشد  سریع و تقویت مو کمک میکنند در نتیجه با کاهش تولید آنها موها نازک تر می شوند و دیرتر رشد میکنند، اما این اتفاق عواقب بدتری نیز دارد؛ کاهش تولید این هورمون ها باعث افزایش آندروژن می شود. آندروژن هورمونی است که فولیکول های مو را بسیار کوچک میکند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود.

 

ریزش مو بر اثر تیروئید 

غده تیروئید نقش مهمی در نگهداری و رویش مجدد مو دارد؛ به همین دلیل کم کاری و پرکاری تیروئید یکی از عوامل مهم ریزش مو است. برای اینکه مطمئن شوید دلیل ریزش موی شما کم کاری یا پرکاری تیروئید است یا خیر، حتما باید آزمایش داده و بررسی آن را به متخصص غدد واگذار کنید. در واقع این اختلال بر اثر افزایش یا کاهش ید در بدن اتفاق می افتد. این هورمون تیروئید در رشد و حفاظت و تنظیم چرخه ی 3 فاز مو نقش دارد و عدم تعادل در میزان هورمون تیروئید در بدن منجر به تاثیرات منفی بر موی انسان می شود.

اختلال در هورمون تیروئید موجب افزایش فاز تلوژن (استراحت مو) می شود و موها را خشک، ضعیف، شکننده، چرب و نازک می کند. در حقیقت تاثیر هورمون تیروئید بر کیفیت مو است نه در چرخه مو!

تیروئید در زنان بیشتر اتفاق می افتد و بیشترین میزان ریزش موی ناشی از تیروئید در بانوان مخصوصا زنان یائسه ثبت شده است؛ زیرا با بالا رفتن سن، اختلالات در عملکرد تیروئید بیشتر و در نتیجه عوارض ناشی از تیروئید بالاتر می رود.
 

علل ریزش مو

 

ریزش مو بر اثر استرس 

زندگی در شرایط پر از استرس باعث نازک شدن ناگهانی مو در پوست سر شده و باعث ریزش موهای زیادی در روی بالش و لباس ها یا شانه می شود؛ اما چطور یک عامل روانی می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد؟ اضطراب باعث ایجاد اختلال در هورمون های بدن شده و همان طور که در موارد بالا توضیح دادیم اختلال در فعالیت هورمون ها یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو است. به طور کلی استرس به 3 شکل متفاوت می تواند منجر به ریزش مو شود:
1. در تلوژن افلوویوم، استری مقدار قابل توجهی از ریشه های مو را به مرحله استراحت میبرد. در عرض چند ماه، موهای آسیب دیده ممکن است هنگام شانه کردن یا استحمام به صورت ناگهانی ریخته شوند.
2. در حالت تریکوتیلومانیا شخص، اصرار زیادی به کندن موهای سر، ابرو و بدن خود دارد تا با احساسات ناخوشایند خود مانند استرس، ناامیدی و تنهایی مبارزه کند.
3. در ریزش موی نوع آلوپسی آره آتا، تحت فشار استرس شدید یا حادثه ای غم انگیز، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله میکنند و در نهایت منجر به ریزش مو می شوند.
 

ریزش مو به دلیل کاهش وزن

کاهش ناگهانی وزن همانند استرس می تواند باعث خالی شدن فرق سر در فاز استراحت می شود. ریزش مو پس از کاهش وزن ناگهانی معمولا با بیماری تلوژن افلوویوم همراه است. نوساناتی که در بدن اتفاق می افتد، معمولا باعث به هم ریختن فعالیت هورمون ها می شود. از طرفی معمولا کاهش وزن ناگهانی به دلیل استرس یا یک اتفاق تلخ روحی مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان و غیره است که همانطور که توضیح دادیم اضطراب یکی از مهم ترین دلایل ریزش شدید مو می باشد.
 

کم خونی و فقر آهن

بر اثر تغذیه غلط و نرسیدن مواد لازم مورد نیاز بدن در بیماری های روده ای که جذب مناسبی صورت نمی گیرد میتواند منجر به کمبود آهن معنی داری در بدن و ریزش مو شود. تشخیص ریزش مو بر اثر فقر آهن نیاز به آزمایش خون دارد. سلولهای فولیکول مو به کاهش سطح آهن در بدن حساسند و زمانی که آهن بدن شما به اندازه کافی باشد، گردش خون در بدن شما سریعتر اتفاق می افتد و از طرفی خون رسانی به کف سر بهتر اتفاق می افتد. به دنبال خون رسانی بدن، اکسیژن و مواد مغذی سریعتر و با اندازه ی مناسب به فولیکول های بدن می رسد و در نتیجه فولیکولها رشد خوبی خواهند داشت و ضعیف نمی شوند. حال اگر مقدار آهن بدن شما کافی نباشد تمام این چرخه دچار مشکل شده و در نهایت باعث ریزش مو می شود.
این موضوعی است که برای خانم ها شایع تر است. خانم ها در دوران پریود، بارداری و یائسگی با ریزش موی ناشی از فقر آهن مواجه می شوند. اما جای نگرانی نیست. استفاده از مکمل های آهن برای جبران کم خونی می تواند میزان آهن بدنتان را به حد نرمال برساند و در نهایت مانع از ریزش مو به دلیل کم خونی و فقر آهن می شود. 

 

افزایش سن

 افزایش سن در زنان و مردان منجر به نازک شدن مو و در نهایت ریزش مو می شود. پیری مو تقریبا از سنین بالای 60 سال شروع می شود.  حتما تا به حال با مواردی برخورد کرده اید که با افزایش سن، رنگ موهای آنها هم سفید یا خاکستری می شود. این طبیعت بدن است. هرچه سن بالاتر میرود پوست و موی انسان هم پیرتر می شود. افزایش سن در زنان و مردان منجر به نازک شدن مو می شود اما رشد مجدد موها بسیار کند انجام می شو و در نهایت باعث ریزش مو می شود. هرچقدر موها بیشتر در مجاورت آفتاب باشند، سریع تر پیر می شوند زیرا مو نیز مانند پوست، رنگدانه دارد و این رنگدانه مسئول حفاظت از مو است. اشعه ماورای بنفش به کسانی که موهای سفید یا خاکستری دارند، صدمه بیشتری می زند. 
 

ریزش موی فصلی 

ریزش موی فصلی یکی از دلایل ریزش موی افراد است که در هر فصل با آن روبرو می شوند. تابستان، پاییز و زمستان مهمترین فصل هایی است که پدیده ریزش مو اتفاق می افتد. بیشترین ریزش در فصل تابستان و البته به ویژگی های فردی و همچنین نوع مو و ویتامین های اشخاص بستگی دارد. سطح ملاتونین بدن، مقدار هورمون پرولاکتین و تستوسترون  بدن و نور خورشید مهمترین عواملی است که باعث ریزش موی فصلی می شود.
 

درمان ریزش مو

 

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، کمبود پروتئین در رژیم غذایی به طور بالقوه می تواند منجر به ریزش موی ناخواسته شود. همچنین این موضوع می تواند دلیل بر ریزش موی افرادی باشد که از رژیم غذایی کتو استفاده می کنند. این در حالی است که بسیاری از متخصصان تغذیه سبک غذایی به شیوه کتو را با ذکر مزایایی مانند کاهش وزن، کاهش التهاب و تعادل قند خون تأیید می کنند؛ اما یک عارضه جانبی شگفت آور وجود دارد که هنوز هیچ کس واقعاً در مورد آن صحبت نمی کند و در درجه اول زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و آن ریزش مو است.
نتیجه گیری

حالا که با دلایل مختلف ریزش مو آشنا شده اید، وقت آن است که به دنبال درمان ریزش موی خود باشید. داروخانه آنلاین مهتاطب بهترین پکیج های درمان ریزش مو را با قیمتی مناسب و بالاترین کیفیت فراهم کرده است.

منبع : https://mag.mahtateb.com/

مطالعه بیشتر: چرا موهای من کم پشت شده است؟ آیا برگشتی دارد؟







:: برچسب‌ها: ریزش مو , دلایل ریزش مو , درمان ریزش مو , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: